Juonen kehittely

Sitten se sarjakuvasi juoni. Yksinkertainen sääntö juonen keksimisessä on, että asiat, jotka ovat lähtöruudussa pitää olla jotenkin toisin loppuruudussa. Kuvitellaan tilanne, että meillä on kolme ruutua käytettävissä. Aloitusruudussa sarjakuvasi sankari haluaa ostaa auton. Toisessa ruudussa sankari päättää lähteä koeajelulle autolla ja kolmannessa ruudussa pilkistää ojasta vain auton nokka. Yksinkertaista eikö? Sarjakuvan juonen ei tarvitse olla hankala. Pääasia on, että sinulla on hauskaa, kun luot omia hahmojasi ja piirrät heille erityisiä piirteitä.

Jos mielikuvitus on aivan hukassa, niin seuraavassa on nauruhermoja jo valmiiksi kutkuttavia alkuasetelmia, joilla voit aloittaa sarjakuvasi. Nämä aiheet ja paljon muuta löydät kirjasta: Lasten sarjisopas, Tiina Konttila, 2018.

  • Avaruusolio uimapuvussa

  • Lapsi suu auki karkkisateessa

  • Laulava karhu

  • Höpöttävä jätskitötterö

  • Pieni lintu, jolla on isot jalat

  • Jalkapalloa pelaava dinosaurus

  • Hai jolla on silmälasit ja viikset 

  • Raitapaitainen kana

  • Hirvi ajamassa avoautolla

  • Huutava hamsteri

Swimming Astronaut

Onko sillä väliä, jos ei osaa piirtää?

Ilonaiheita riittää sarjakuvien piirtämisessä, sillä vaikka kaikenlainen piirtäminen kehittää taitojasi, niin sarjakuvia voi piirtää ihan kaikenlaisilla piirustuskyvyillä. Eli ei siis ole haittaa siitä, jos ei mielestään osaa piirtää. Seuraavassa on kaksi yksinkertaista mallia, miten loihdit helposti kobran tai leijonan. Lisää tällaisia helppoja ohjeita löydät kirjasta: Piirretään söpöjä eläimiä, Sachiko Umoto, 2011. Kirjastosta löydät paljon tällaisia piirustusoppaita.

leijona.jpg

Klikkaa kuvaa niin näet sen suurempana.

kobra.jpg

Klikkaa kuvaa niin näet sen suurempana.

Ihanaa kesää ja hauskoja sarjakuva hetkiä!